27. Däck - klammer & epoxy
[020526]

Gårdagens epoxy hade nu härdat och jag kunde ta bort alla häftklamrar och spik. Med en kloss och ett gammalt stämjärn gick detta lätt. Men det tog sin lilla tid, för det är några stycken.

Slipdamm, sparat från tidigare sliparbeten, hälldes i en mugg med lite epoxy och blandades till en tjock smet. Denna smet använde jag sedan för att fylla igen alla klammer- och spikhål. En liten snidad trästicka användes som "spackelspade".


Spiken och häftklamrarna tas försiktigt bort.

I den skarpa rundningen ute vid relingen bildas lite större glipor mellan de smalare ribborna, och här kan det vara svårt att fylla upp med epoxy. Därför blandade jag i lite microfiber, ett medel som gör epoxyn trögflytande. Det gjorde susen.

Nästa steg är nu att börja slipa däcket. Men först är det bara till att vänta på att dagens epoxy skall härda.


Som på skrovet använder jag en kloss, som skydd och mothåll, och ett gammalt stämjärn för att dra ur häftklamrarna.


Epoxy och slipdamm blandas till en smet...


...som jag fyllde klammer- och spikhålen med.


Epoxy och microfiber blandas...


...och arbetas sedan in i gliporna mellan de smalare ribborna vid relingen.