23. Däck - ribbor (2)
De smala skarvade relingsribborna hade härdat under natten och kunde nu sättas på plats. Jag använde inte häftapparaten utan nubb (småspik) istället. Detta eftersom de är för smala för mina häftklamrar, och så tyckte jag att det var lättare att rikta in de smala ribborna och att få dem att hamna i rätt vinkel med nubb/spik. Efter det kunde jag börja med de bredare ribborna. En efter en kapades till och ändarna fasades för att passa mot mittribba och sittbrunn. Ett pilleri som tar sin lilla tid om det skall bli bra. |
|
Jag varvar och sätter en ribba på vänster sida, sedan motsvarade ribba på höger sida. Hela tiden kollar jag så att de kommer symetriskt. Det gäller att inte göra misstaget att göra ribborna för korta. Jag gör dem istället lite för långa och slipar/skär ner dem på plats tills de passar exakt. Min planering är att bli klar med riborna på däcket till helgen så att jag kan lägga på det första lagret epoxy och börja slipa. |
|
|
|
|
|
|
|